انواع کپسول آتش نشانی


كپسول آتش نشانی آب وگاز 
اين نوع خاموش‌كننده شامل يك كپسول محتوي آب است كه عامل خارج‌كننده آن كه گاز نيتروژن است، با فشار به درون كپسول تزريق مي‌شود. در آتش سوزي جامدات اين خاموش‌كننده بهترين نوع است.

کپسول آتش نشانی پودر و گاز
اين خاموش كننده‌ها به دو نوع پودر و هوا و پودر و گاز تقسيم مي‌شوند. پودرها شامل تركيبي از كربنات پتاسيم يا استات پتاسيم در آب يا مخلوطي از كلرور سديم و پتاسيم و باريم است كه در انواع و وزن‌هاي مختلف موجود است.
نوع پودر و هواي اين خاموش‌كننده شامل يك كپسول پودر شيميايي مي‌شود كه عامل خارج‌كننده آن گاز نيتروژن بوده كه با فشار به درون كپسول پودر تزريق مي‌شود. فشارسنج كوچك موجود روي اين خاموش‌كننده را مي‌توان نشانه اين نوع خاموش‌كننده ناميد.
نوع پودر و گاز اين کپسول آتش نشانی نيز شامل يك كپسول حاوي پودر شيميايي است كه عامل خارج‌كننده آن كه گاز نيتروژن است. بر خلاف كپسول‌هاي پودر و هوا كه به درون كپسول تزريق مي‌شد درون يك ظرف كوچك به نام كارتريج به صورت فشرده موجود است كه با فشار دادن دستگيره آن كارتريج سوراخ شده و گاز درون آن خارج مي‌شود.
علت استفاده از گاز نيتروژن در خاموش‌كننده‌‌ها مايع نشدن اين گاز در فشار بالا است كه مانع از كلوخه شدن پودر درون كپسول مي‌شود.

 کپسول آتش نشانی گاز دی اکسید کربن
اين نوع خاموش‌كننده محتوي گاز دي اكسيد كربن است كه به صورت مايع درون كپسول قرار دارد و در هنگام خروج از كپسول به علت افت فشار ناگهاني آن سرماي فوق‌العاده‌اي پيدا مي‌كند كه با سرد كردن جسم در حال سوختن آتش را اطفا مي‌كند. مشخصه اصلي اين نوع خاموش‌كننده‌ها نازل شيپوري آن است. از اين خاموش‌كننده در آتش‌سوزي ادوات برقي و مايعات قابل اشتعال استفاده مي‌شود.

كپسول آتش نشانی كف
اين نوع خاموش‌كننده‌ها محتوي محلولي از آب و كف است. كف‌ها دو نوع هستند که در هنگام خروج از كپسول به صورت كف بر سطح ماده سوختني ريخته مي‌شوند: كف شيميايي كه شامل سولفات آلومينيم و بيكربنات سديم و كف مكانيكي كه شامل تركيبات صابوني هستند.
كاربرد اين خاموش‌كننده نسبت به ساير خاموش‌كننده‌ها كمتر است، اما بهترين خاموش‌كننده جهت اطفاي مايعات قابل سوختن است.

كپسول آتش نشانی هالوژن
مواد هالوژنه خاموش‌كننده‌هايي هستند كه مكانيسم خاموش كردن آن شباهت زيادي به گاز دی اکسید کربن دارد. پايه آنها متان يا اتان است كه به جاي هيدروژن آنها يك يا چند ماده هالوژنه جايگزين مي‌شود مانندCF3Br ، یعنی به علت سنگين‌تر بودن از هوا به سرعت روي حريق را پوشانده و جانشين هوا مي‌شود و ماده سوزان را از اكسيژن محيط محروم مي‌سازد. اين مواد وقتي از خاموش‌كننده خارج و در محيط ريخته مي‌شود، به‌سرعت تبديل به بخار و تبخير مي‌شود

برچسب ها: کپسول آتش نشانی، شارژ کپسول آتش نشانی، قیمت شارژ کپسول آتش نشانی، خرید کپسول آتش نشانی

منبع : http://asafire.ir/