یوبوت محصولی پلیمری با پایه پلی پروپلین است، که با هدف سبک سازی دال‌ها در سقف و پی‌های گسترده‌ی بتنی طراحی شده است. دال یوبوت از نوع دال‌های مجوف متشکل از تیرچه‌های عمود بر هم است، و بار را به صورت دو طرفه منتقل می‌کند.‌ دال‌های یوبوت جزو سیستم‌های دوطرفه مشبک با قالب‌های ماندگار دسته بندی می‌شوند. نوارهای باربر طراحی شده در دال‌های مشبک یوبوت در حقیقت تیرهای I شکل متعامدی هستند که به جهت سختی بالای خود و سبکی دال قادر به باربری در دهانه‌های بلند و کنترل مناسب خیز در این دهانه‌ها هستند.

در ساختمان‌های بلند مرتبه‌ یا دارای سقف با ارتفاع بلند، جهت جلوگیری از تغییر شکل و بوجود آمدن خیز، لازم است دیافراگم سقف به صورت سخت عمل کند. در نتیجه نیاز به دال بتنی به دلیل سختی بالا، همواره مورد توجه مهندسین‌ بوده است.‌ به دلیل نیاز به کنترل خیز و ترک‌های بوجود آمده در دال‌های بتنی استفاده از دال‌های بتنی محدود به دهانه‌های کوچک بوده و در صورت اجرا در دهانه‌های بزرگ، وجود تیر با آویزهای بلند و هزینه‌های اجرا مشکل‌ کارفرمایان را دوچندان می‌نمود که سیستم دال مجوف یوبوت (سقف یوبوت) تمام این اشکالات را حل نموده است.

 

ماهیت و عملکرد قالب‌های یوبوت‌

هدف اصلی از قرار دادن قالب‌های یوبوت در داخل دال‌های بتنی، ایجاد حفره‌های خالی در داخل دال و حذف بتن ناکارآمد در میان آن است. این کار باعث می‌شود تا علاوه بر سبک‌تر شدن دال، امکان پوشش دهانه‌های بزرگتر به دلیل ضخامت و سختی زیاد دال امکان‌پذیر باشد.

این قالب‌ها نقش سازه‌ای نداشته و فقط وظیفه حذف بتن و ایجاد حفره در داخل بتن را دارند و پس از گیرش بتن، عملاً کارایی دیگری ندارند. به دلیل عدم خارج کردن قالب‌ها از میان بتن به آنها قالب‌های ماندگار نیز می‌گویند.

 

مفهوم سيستم سقف یوبوت (سقف دال مجوف)

امروزه از دال‌های تخت بتنی با آرماتورگذاری معمولی می‌توان در دهانه‌های بلند استفاده نمود. تغييرات جديد انجام شده در آيين نامه‌های طراحی و امکان استفاده از تکنولوژی‌های جديد باعث کاهش وزن دال و هزينه‌های اجرايی آن شده است. برخی از پيشرفت‌های انجام شده در زمينه تکنولوژی بتن مسلح و دلايل اجرای دال‌های تخت بتنی در دهانه‌های بلند به ترتيب زير است.

·         استفاده از آرماتورهای فولادی با مقاومت بالا

·         استفاده از آرماتور منفی در وجه فوقانی دال به منظور کاهش تغيير شکل‌ها در دال‌های چند دهانه

·         استفاده از بتن مقاومت بالا در دال‌ها

·         استفاده از سيستم‌های قالب بندی جديد که علاوه بر امکان ايجاد هندسه دلخواه دال، باعث کاهش هزينه‌های اجرايی نيز میشود.

‌در انتخاب سيستم سقف بتن آرمه، علاوه بر اقتصاد طرح می‌بايست به نکات زير توجه داشت.

·         سقف بايد مقاومت کافی در برابر بارهای اعمال شده را داشته باشد.

·         به منظور محدود نمودن مقادير تغيير شکل‌ها تحت بارگذاری‌های دائم و غير دائم می‌بايست سختی مورد نياز دال فراهم شود.

·         ‌با افزایش ابعاد دهانه‌ها، معیار سختی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این حالت امکان دارد به جای معیار مقاومت، معیار سختی تعیین کننده ابعاد اصلی باشد.

‌مزایای اجرائی‌ یوبوت

·         ایجاد دهانه‌ها و کنسول‌های بزرگتر

·         کاهش میزان انتقال صوت، حرارت و لرزش

·         امکان حذف تیرها و ایجاد دال تخت

·         بهبود عملکرد لرزه‌ای

·         امکان ایجاد شکل‌ها و بازشوهای بزرگ و نامنظم در سقف

·         امکان ستون گذاری نامنظم